De afgelopen maanden zijn verschillende van onze relaties geïnterviewd. Tijdens deze gesprekken ging het om hoe zij gebruikmaken van de CrisisConnect app. Gebruikers vertelden met welke crisismanagement-informatie zij hun app hebben ingericht, wie er mee werken en in welke situaties. Deze gesprekken zijn uitgewerkt tot best practices met als doel om van elkaar te leren. Iedere organisatie gebruikt de app namelijk op zijn eigen manier.

Belangrijk: up-to-date en uniform

Ook de redenen waarom organisaties ervoor kiezen om met onze crisis app te werken lopen uiteen. In de basis is dat om snel en simpel up-to-date informatie op te roepen en vanwege de overzichtelijke contactenlijst. Veel organisaties vinden het een grote meerwaarde dat informatie uniform is en altijd bij de hand, ook al zijn de medewerkers niet op kantoor. Dat is ook waar hij voor bedoeld is.

5 andere redenen om de app te gebruiken

Daarnaast viel me op dat gebruikers hun eigen beweegredenen hebben. Ik pik er een aantal voor je uit:

1. Om crisismanagement intern aantrekkelijker te maken

Dit geldt met name voor de medewerkers die in de dagelijkse praktijk weinig met crisismanagement van doen hebben. Via de app presenteren de beheerders de informatie overzichtelijk en simpel, met afbeeldingen en logo’s. Via pushberichten sporen zij gebruikers (collega’s) aan om regelmatig de app te openen. Een laagdrempelige manier om op de hoogte te blijven van het beleid.
Smartphone Png File
– Als voorbeeld een mogelijke menu-structuur van de app. –

2. Om onzekerheid weg te nemen

Sommige medewerkers (of invallers) krijgen maar een paar keer per jaar met een calamiteit te maken. Zij moeten echter wel de keuze maken voor opschaling als het erop aankomt. Dan geeft het rust dat zij kunnen terugvallen op een middel waarin zij alle informatie – zoals scenario’s, taakkaarten en contactpersonen – snel terugvinden.

3. Om te voldoen aan certificeringen

Verschillende van onze relaties zijn gecertificeerd met ISO. Hun calamiteitenplannen maken deel uit van deze ISO certificering. Als een calamiteit zich voordoet zijn zij gehouden om in korte tijd over te gaan tot actie. Bij audits wordt hier ook op gestuurd. Zij geven aan dat de app helpt om betrokkenen snel te bereiken en een incident op een strakke manier aan te sturen.

4. Om informatie af te stemmen op personen en functies

Niet iedereen met een rol bij een crisis heeft behoefte aan dezelfde informatie. Alle info met iedereen delen heeft tot gevolg dat mensen afhaken. Binnen de app kun je inhoud koppelen aan bepaalde gebruikers(groepen). Ook organisaties die verschillende locaties hebben zetten dit in, zoals grote bedrijven en zorggroepen.
Schermafbeelding 2018 09 07 Om 13 37 12
– Beheerders van de app kunnen makkelijk gebruikers koppelen aan specifieke informatie via de beheeromgeving. –

5. Als laagdrempelige tool bij snel wisselend personeel

Organisaties met een jong en wisselend personeel (bijvoorbeeld studenten) vinden het een uitdaging om hun beleid bij iedereen onder de aandacht te brengen. Ze zien de app dan ook als voordeel om informatie makkelijk en snel te delen.

Best practices lezen

Wil je de voorbeeldverhalen van onze relaties lezen? Bekijk deze dan hier per branche.