Twee weken geleden hebben we in Vianen alweer onze vierde CrisisConnect bijeenkomst georganiseerd voor CrisisConnect beheerders én geïnteresseerden. We laten je zien wat aan bod is gekomen.

Terugkijken en vooruitblikken
Het afgelopen half jaar zijn er verschillende verbeteringsslagen doorgevoerd. Voldoende reden om eenieder een beetje bij te praten en alvast vooruit te kijken naar de volgende ontwikkelingen die de CrisisConnect app gaat meemaken. Circa 50 relaties en geïnteresseerden waren aanwezig en hoorden Guido vanuit zijn rol als ‘technisch directeur’ de middag openen met de mededeling dat Michiel en Leonie opnieuw ouders zijn geworden van Mees. De omschrijving ‘schitteren in afwezigheid’ was nog nooit zo toepasselijk als nu.

Na de opening van Guido gaf gastspreker Nitin Weezepoel de aanwezigen een boeiend inkijkje in de crisisorganisatie van zorginstelling Zuidwester. Hierna kon worden gekozen uit twee workshops: bij de ene vertelde trainer Bas Poelmann van V&R over de uitdagingen en handigheden van loggen en plotten, bij de andere gaf Stefan een demo van de beheeromgeving en de app. Uiteindelijk besloot Guido het goed gevulde programma met een terugblik op wat afgelopen half jaar de revue is gepasseerd, en een vooruitblik op wat er komende tijd op het programma staat.

 

Afgelopen periode

App beveiligen met pincode/vingerafdruk/faceID
Inmiddels is een update doorgevoerd waarbij binnen de CrisisConnect app een extra beveiligingslaag is gecreëerd. Het is nu mogelijk om de app te beveiligen met een pincode (verplicht) en je vingerafdruk of faceID (optioneel). Hiermee worden de gegevens in de app beter beschermd, maar blijft het voor de gebruiker toch eenvoudig om in het systeem te komen. Iets wat met name erg prettig is wanneer snel gehandeld moet worden. Dit kan worden ingesteld door in de CrisisConnect app via ‘Instellingen’ naar ‘beveiligingsinstellingen’ te navigeren.

 

Twee factor authenticatie (2FA)
In het verlengde van de bovenstaande beveiligingsmaatregelen is ‘two-factor authentication’ doorgevoerd. Wanneer een account wordt aangemaakt, moet worden ingelogd met een gebruikersnaam en wachtwoord. Hierna zal een verificatiecode nodig zijn om te bevestigen dat de juiste persoon inlogt. Er zijn drie verificatiemethoden: een authenticatie app (Microsoft Authenticator, Google Authenticator, Authy), sms of e-mail. Twee factor authenticatie staat automatisch ingeschakeld voor nieuwe gebruikers, en kan worden ingesteld via https://auth.crisisconnect.io voor bestaande gebruikers (twee factor authenticatie kan namelijk ook gebruikt worden om de beheeromgeving te beveiligen).

 

Verbeteringen datasynchronisatieOm ervoor te zorgen dat de app altijd up-to-date is, is de datasynchronisatie geoptimaliseerd. Nieuwe informatie in de app (documenten, contactpersonen e.d.) wordt inmiddels op de achtergrond altijd gesynchroniseerd. Als gebruiker hoef je hier niks voor te doen; dit gebeurt automatisch.

Komende periode

CrisisConnect 4.0
Guido heeft tijdens de bijeenkomst kort verteld welke ontwikkelingen de komende tijd binnen CrisisConnect worden doorgevoerd. Hieronder zal worden opgesomd wat op de planning staat:

Logging 2.0
De Logging module gaat op de schop en zal niet alleen extra functionaliteit krijgen, maar tevens vereenvoudigd worden. Wanneer je als organisatie bepaalde facetten van het loggen niet gebruikt (bijvoorbeeld wanneer er bijvoorbeeld geen logger is die het incident kan beheren), zullen deze ook niet getoond worden. Uitsluitend de onderdelen die benodigd zijn, zijn straks zichtbaar wanneer een incident wordt gestart.

  • Incidenten kunnen straks vanaf scratch vanuit de app worden opgestart (momenteel kun je alleen vooraf vastgelegde scenario’s opstarten vanaf je telefoon of tablet).
  • Een chatfunctie wordt toegevoegd, waardoor het tijdens incidenten mogelijk wordt om laagdrempelig met elkaar te communiceren (alles wordt uiteraard wél op de achtergrond gelogd).
  • Het actueel beeld zal een invulveld worden, waarmee het wordt versimpeld.
  • Uitgezette taken zullen duidelijker worden weergegeven en een eigen tabblad krijgen.
  • Er wordt een koppeling gemaakt aan eventuele piketroosters.

Piketrooster
Momenteel worden dossiers en processen ‘misbruikt’ om piketroosters in de app op te nemen. Dat is niet altijd even handig/wenselijk, dus wij gaan ermee aan de slag om dit in CrisisConnect 4.0 toe te voegen.

  • Er komt een grote kalender in de beheeromgeving: gebruikers kunnen op planning geplaatst worden; beheerder maakt de planning.
  • Gebruiker kan per dag inzien wie er piket heeft.
  • Gebruiker krijgt overzicht van zijn piketdiensten.
  • Gebruiker ontvangt bij begin dienst een notificatie.
  • Gebruiker kan dienst eenvoudig wisselen met iemand anders.

Overige ontwikkelingen
Naast voorgaande betrekkelijk grote ontwikkelingen, blijven we natuurlijk bezig om ook andere wensen en behoeften op te pakken. Denk hierbij aan het kunnen toevoegen van het type telefoonnummer in de beheeromgeving (privé, zakelijk e.d.) en het toevoegen van ‘alles selecteren’-knoppen bij het verzenden van push notificaties.

Tijdens de bijeenkomst werd al even aangegeven dat we jullie graag laten meedenken in de ontwikkelingen. Enkele organisaties hebben al aangegeven mee te willen denken bij de ontwikkelingen van de komende tijd; mocht je het interessant vinden om input te geven, laat dit dan weten!

Tot slot
Heb je hierover vragen? Neem dan zeker even contact met me op.