Nitin Weezepoel, Stichting Zuidwester
Over Stichting Zuidwester
Deze zorginstelling heeft diverse locaties in het zuidwesten van het land. De organisatie telt zo’n 1850 medewerkers, waarvan er 650 opgeleid zijn als BHV’er. Daarnaast zijn er 8 ploegleiders BHV, zij functioneren ook als crisiscoördinator en preventiemedewerker.
Hoe is de app voor jullie organisatie ingericht?
“We hebben de app ingericht op basis van de 7 disbalansen in de zorg. Dit zijn de verschillende vormen calamiteiten waar we als organisatie op voorbereid zijn. Bij deze disbalansen zijn protocollen bijgevoegd, waarin staat wat er van iedereen verwacht wordt. Ook vinden crisisfunctionarissen in de app digitale plattegronden en contactgegevens van collega’s, nutsbedrijven, onderhoudsbedrijven en leveranciers.”
Met hoeveel personen maken jullie gebruik van de app?
“We gebruiken de app momenteel met zo’n 60 personen. Dit zijn functies als de voorzitter, crisiscoördinator, Liaison CoPI en zorgmanager. Daarnaast ook medewerkers van communicatie, facilitaire dienst en het secretariaat.”
Hoe zorgen jullie dat de app bekend is binnen jullie organisatie?
“Bij oefeningen, zoals een ontruiming, wijzen we de gebruikers op de informatie in de app. Ook vragen we gebruikers regelmatig of ze ergens tegenaan lopen of nog iets missen. En je hebt als beheerder via de beheeromgeving inzicht in de actieve gebruikers, wat ik handig vind.”
In welke situaties vind jij de app handig?
“We maken dagelijks gebruik van de app om informatie op te zoeken. Daarnaast is de app tijdens oefeningen, incidenten en calamiteiten belangrijk omdat deze structuur en informatie geeft die van belang is.”
Heb je tips voor andere beheerders?
“Ik vind de CrisisConnect bijeenkomsten van meerwaarde, hierbij kunnen we met andere gebruikers en beheerders informatie delen. Zo leren we van elkaars ervaringen.”