Raymond de Jong, Rotterdam The Hague Airport

Rotterdam The Hague Airport werkt sinds april 2020 met de CrisisConnect app. Deze regionale luchthaven is onderdeel van de Royal Schiphol Group en verbindt vijftig Europese vliegbestemmingen. Afgelopen jaar verwelkomde de luchthaven ruim twee miljoen passagiers. Raymond is communicatiemanager / woordvoerder en vertelt je over hun keuzes.


Waarom zijn jullie met de CrisisConnect app aan de slag gegaan?

“Aan de ene kant omdat we meer overzicht wilden hebben. We wilden alle standaarden (zoals contactgegevens, sjablonen, statements en teksten) op één plek beheren en bewaren. Daarnaast om tijdens een crisis een makkelijke tool te hebben om mee te werken. Een standaard werkwijze voor onze organisatie. Daarom hebben we voor de CrisisConnect app gekozen.”

 

Wat vinden teamleden in de crisis app?

“Doordat alle belangrijke informatie in de app staat, is het makkelijk overal bereikbaar. Dat is echt een plus voor ons. Natuurlijk was het in het begin even zoeken naar de juiste manier van werken. Daarom hebben we een nieuwe werkwijze geïntroduceerd bij het team.”

 

Doordat alle belangrijke informatie in de app staat, is het makkelijk overal bereikbaar. Dat is echt een plus voor ons.

Rotterdam The Hague Airport

Met hoeveel personen maken jullie gebruik van de app?

“Momenteel werken vooral de medewerkers van Commercie en Marketing met de app. Zij draaien ook allemaal mee in het commmunicatie-piketrooster. Dit zijn managers commercie, marketing en communicatie en bijvoorbeeld ook een junior medewerker voor social media en omgevingsmanagement.”

 

Hoe hebben jullie de app geïntroduceerd in de organisatie?

“Om draagvlak te krijgen bij de operationele diensten, hebben we eerst het crisiscommunicatieplan een update gegeven. Ook hebben we alle standaarden en sjablonen in de juiste stijl gebracht. Vervolgens hebben we deze onderdelen in de app toegevoegd. Om iedereen erbij te betrekken hebben we een aantal trainingen georganiseerd.”

 

Wat is jouw ervaring met de CrisisConnect app?

“Ik vind het een prima app! Het is goed om de app regelmatig bij te werken. Mijn tip is dan ook: zet dit in je agenda. Dan blijft de inhoud up-to-date voor het team. Ons team communicatie gebruikt de app maandelijks meerdere keren. En de collega’s waarvoor dit niet tot hun dagelijkse werk hoort, sporen we aan informatie op te zoeken in de app.”