Han Monster, Koninklijke Vezet
Over Koninklijke Vezet:
Vezet verwerkt dagelijks gigantische hoeveelheden groenten en fruit. Zij leveren gesneden groentes en fruit (de bekende zakjes en bakjes) en verse maaltijden aan supermarkten in Nederland.
Waarom hebben jullie voor de app gekozen?
“De voornaamste reden is om eenduidig te kunnen communiceren rondom een incident. Voorheen deden we dit per telefoon, waardoor er uiteindelijk verschillende verhalen ontstonden over wat er aan de hand was. Nu versturen we via de app een groepsbericht en is iedereen snel op de hoogte van de juiste informatie. We zijn een groot bedrijf en hebben binnen de app dan ook veel verschillende groepen gedefinieerd. Het voordeel is dat we zo heel gericht de juiste groepen kunnen selecteren en informeren.”
Hoe is de app voor jullie organisatie ingericht?
“Alle documenten die wij hebben rondom Business Continuity Management (BCM) zijn toegevoegd in de app, zodat deze op afstand te raadplegen zijn. De inhoud bestaat onder andere uit procedures en checklists (bijvoorbeeld bij de uitval van een productlijn) en een matrix waarin de beschikbaarheid van medewerkers te zien is. Er is ook een los onderdeel voor voedselveiligheid. Hier hebben we een crisisteam voor, bijvoorbeeld voor een terugroepactie. Ook zij vinden voor hen belangrijke informatie terug in de app.”
Met hoeveel personen maken jullie gebruik van de app?
“Zo’n 60 medewerkers hebben de app. Deze gebruikers bestaan uit alle crisisteams en leidinggevenden.”
Hoe zorgen jullie dat de app bekend is binnen jullie organisatie?
“Dit doen we door de app regelmatig te testen. Zo voeren we twee keer per jaar een test uit waarbij we responstijden registreren. We sturen dan verschillende groepen een bericht vanuit de app en meten de snelheid waarmee personen hierop reageren. Deze rapportage gaat naar het managementteam. Teams die minder presteren worden hierop gewezen. Dat is streng, maar omdat we met verse producten werken is het heel belangrijk dat wij snel een team bij elkaar hebben. Een snelle respons is dan noodzakelijk.”
In welke situaties vind jij de app handig?
“Omdat onze organisatie 24/7 draait en bestaat uit zo’n 850 vaste medewerkers en extra uitzendkrachten, is het een uitdaging iedereen te bereiken als er wat gebeurt. En om versheid te garanderen moeten we bij een incident snel ingrijpen. Bij audits voor onze ISO certificering wordt daar dan ook op gestuurd. Hoe gaan wij als organisatie een crisis leiden? De app helpt ons om betrokkenen snel te bereiken en een incident op een strakke manier aan te sturen. Incidenten kunnen bij ons verschillende oorzaken hebben. We werken veel met water dus bijvoorbeeld wateroverlast. Afgelopen weekend hadden we een switch die niet werkte, waardoor productielijnen niet met elkaar communiceerden.”
Heb je tips voor andere beheerders?
“Mogelijk handig voor andere beheerders: ik heb binnen de app een onderdeel ‘Nieuws van CrisisConnect’ toegevoegd. Hierin plaats ik berichtgeving die ik als beheerder vanuit CrisisConnect ontvang en interessant is voor mensen die de app gebruiken. Bijvoorbeeld rondom de laatste update. Zo houd ik de informatie bij elkaar en kan iedereen erbij.”