Bijeenkomst-terugblik

Terugblik bijeenkomst 11 april

Donderdag 11 april vond onze derde bijeenkomst voor CrisisConnect beheerders én geïnteresseerden plaats in Vianen. We laten je zien wat er aan bod is gekomen.

Focus op beveiliging en nieuwe functionaliteiten

De aanleiding voor het organiseren van deze bijeenkomst was de introductie van onze nieuwe Logging-module. Daarnaast verbeteren we de app momenteel flink qua beveiliging en nieuwe functionaliteiten. We hebben 45 relaties en geïnteresseerden bijgepraat over deze ontwikkelingen. Daarnaast zijn onze bijeenkomsten voor de aanwezige organisaties een mooie mogelijkheid om andere app-gebruikers te spreken en ervaringen uit te wisselen. Er waren CrisisConnect beheerders uit allerlei branches, zoals zorginstellingen, woningcorporaties, gemeentes en ministeries.

Ook waren er andere sprekers. Luchtverkeersleiding Nederland gaf ons een boeiend inkijkje in hun crisisorganisatie en gebruik van de app. Ook Keesjan Steverink gaf namens onze partner V&R een presentatie over het belang van crisiscommunicatie.


Terugblik afgelopen periode

Beveiliging: pentest en vulnerabilityscanning

De afgelopen weken is onze periodieke pentest uitgevoerd. Oftewel een penetratietest. Wat houdt dit in? Onze systemen worden dan gecontroleerd op de aanwezigheid van zwakke plekken. Dit doen we niet zelf, we laten dit uitvoeren door specialisten. Dit zijn eigenlijk professionele hackers. Lukte het hen om binnen te komen in ons systeem? Zoals we verwachtten, is dit niet gelukt. Natuurlijk zijn er enkele verbeterpunten aangegeven. Deze zijn direct doorgevoerd door Guido. Over twee maanden worden de punten opnieuw getest en is de pentest afgerond.

Naast deze check werken we ook met een ‘netwerk vulnerability scanner’. Simpel gezegd zijn dit acht netwerkscanners die constant zoeken naar kwetsbaarheden in de beveiliging.

Samenwerking met partners

We hebben de samenwerking met verschillende partners gezocht om relaties een totaaloplossing te kunnen bieden. Vaak valt de vraag naar ons hulpmiddel samen met andere vragen. Deze partners zijn specialisten op het gebied van organisatieinrichting, planvorming, opleiding, training en advies.

Partners

Nieuwe module Logging

Deze hebben we begin van het jaar geïntroduceerd. De app is hiermee dynamisch geworden. Stefan heeft tijdens de bijeenkomst een demonstratie gegeven van de nieuwe mogelijkheden om incidenten aan te maken, teams op te roepen en informatie uit te wisselen. Dit aan de hand van een realistisch scenario.

De komende periode staat in het teken van feedback krijgen op de Logging-module. Steeds meer organisaties gaan de module gebruiken en ervaringen opdoen. De feedback gebruiken we om de tool nog beter te maken.

Aanpassingen na feedback
De eerste aanpassingen zijn al gemaakt. Over enkele weken staat er een update in de store waarin we vier functies hebben toegevoegd:

  • Gebruikers kunnen een incident voortaan ook vanuit hun smartphone of tablet starten.

  • Er kunnen vooraf incidentscenario’s aangemaakt worden. Dit betekent dat er alvast mogelijke scenario’s aangemaakt kunnen worden. Zodat dit klaarstaat, mocht er zich werkelijk iets voordoen.
  • De mogelijkheid om achteraf rapportages te downloaden is toegevoegd.
  • Er komen veel meer opties voor rechten en rollen. Nu mag een beheerder alles, maar deze rechten en rollen kunnen voortaan volledig gepersonaliseerd worden. Dit geldt niet alleen voor logging, maar voor de gehele beheeromgeving.
Relatiedag-11-april


Komende periode

De eerstvolgende app-update bevat:

Pincode, vingerafdruk of FaceID instellen
Naast de onzichtbare acties rondom de beveiliging, worden er ook zichtbare wijzigingen gedaan. Als de nieuwe update live staat, kunnen gebruikers hun app extra beveiligen. Vergelijkbaar met de app van je bank. Gebruikers kunnen een pincode kiezen en stellen hun vingerafdruk of FaceID in. Zo is de informatie extra beveiligd en toch gemakkelijk toegankelijk.

Two-factor-identification
Bij het aanmaken van een account komt een extra beveiligingslaag. Er wordt een e-mail gestuurd naar de nieuwe gebruiker met een link, waarop deze persoon moet klikken om zijn aanmelding te bevestigen.

Tour voor nieuwe gebruikers
We voegen ook een tourtje toe aan de app. Dit betekent dat nieuwe gebruikers, die voor het eerst inloggen in de app, een korte handleiding doorlopen. Ze zien waar de app voor bedoeld is en worden gewezen op het belang van het inschakelen van push-notificaties.

Eerst testen, vervolgens live
Binnenkort ontvangen leden van ons testpanel een uitnodiging om de onderdelen voor de komende update te testen. Zodat we vervolgens de aanpassingen voor alle gebruikers live kunnen zetten.

Daarnaast werken we de komende tijd aan een zoekfunctie voor de volledige app én komt er een klanttevredenheidsonderzoek aan voor gebruikers.

Meer informatie?

Wil je meer weten over de mogelijkheden van de CrisisConnect app? Neem dan zeker contact met me op.

Leonie van der Est
Leonie van der Est

Onze duizendpoot. Leonie is verantwoordelijk voor Marketing & Communicatie en houdt je op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom CrisisConnect. Haar vrije tijd brengt ze het liefst door met Michiel en dochtertje Livy. Is daarnaast interieurfanaat.

  
  06 5335 6790
Deze organisaties gebruiken CrisisConnect
Ministerie Van Volksgezondheid Welzijn En Sport
Umc Utrecht
Logo Odbn
Hoogesteger
Logo Hermitageamsterdam
Provincie Zuid Holland